ما هستیم در: شنبه - پنج شنبه 8:00 - 18:00
 بهترین گیربکس اتوماتیک در ایران

بهترین گیربکس اتوماتیک در ایران

بهترین گیربکس اتوماتیک در ایران

در بین گیربکس های اتوماتیک کدام یک مناسب خودروهای ساخت شرکت‌های داخلی است؟ حال می‌خواهیم درباره این موضوع بیشتر گفتگو کنیم. در خودروهای تولید داخل که دارای گیربکس‌های اتوماتیک هستند معمولاً از گیربکس AL4 استفاده شده است. گیربکس AL4 گیربکس مناسبی برای خودروهای ساخت داخل به حساب می‌آید. گیربکسی با چهار دنده جلو و یک دنده برای رفتن به عقب که قابلیت تعویض دستی نیز دارد. محدودیت سرعت در گیربکس AL4 تا دویست و بیست کیلومتر بر ساعت است.

ZF گیربکس دیگری است که در خودروهای داخلی به کار می‌رود. اگر می‌خواهید گیربکس دستی خودروی خود را تغییر دهید می‌توانید از ZF نیز استفاده کنید. گیربکس زد اف، یک گیربکس ساخت آلمان است که روی بسیاری از خودروهای شرکت پژو نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. سازگاری مناسب این گیربکس با خودروهای داخلی که اغلب نشدت گرفته از همان کمپانی پژو هستند باعث شده تا زد اف از مقبولیت بالایی در داخل برخوردار باشد. البته برای انتخاب بهتر است با تعمیرکار با تجربه نیز مشورت داشته باشید. در این زمینه تعمیرکاران با تجربه می‌توانند بیشترین کمک را به شما کنند.

گیربکس AL4، متداول‌ترین گیربکس ترونیک اتوماتیک چهار سرعته در میان خودروهای تولید و مونتاژ داخل کشور است. این گیربکس در دهه ۹۰ میلادی توسط شرکت خودروسازی پورشه طراحی و تولید شد که پس از آن به شرکت پژو فروخته شد. گیربکس AL4 حدود دو دهه است در خط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دارد.

اکثر محصولات دنده اتوماتیک این خودروسازی ماننده خانواده پژو و سمند، مجهز به گیربکس مذکور هستند. هرچند که تاکنون ساخت داخل چندانی در خصوص قطعات این گیربکس در داخل کشور رخ نداده است، اما جالب است بدانید صدرنشین استهلاک و خرابی دنده‌های اتوماتیک در کشور AL4 است.

باتوجه به سال ساخت و فناوری AL4، مهندسان توجه چندانی به مدارات هیدرولیکی و ماژول‌های آن نداشته و این مساله سبب شده در کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر به پر دردسرترین گیربکس اتوماتیک بدل شود. اگر مالک خودرو نیز نسبت به تعویض روغن گیربکس اهمیت ندهد، زمینه لازم برای تعویض دنده با کوبش و تقه را ایجاد خواهد کرد.

گیربکس AL4 با یک به روزرسانی و تغییر در ضرایب دنده کرانویل و پنیون در خودروهای رنو تندر۹۰ و ساندرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نکته قابل تامل در اینجاست که AL4 روی محصولات رنو مشروط برنگهداری صحیح و اصولی از آن تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد یک گیربکس کم استهلاک است. زیرا برخی از ماژول‌های هیدرولیکی و الکترونیکی این گیربکس دستخوش بهبود و ارتقا کیفیت قرار گرفته است.

فراموش نکنید که این گیربکس تاب و تحمل فشار بیش از حد برای حرکت را ندارد. اگر مالک خودروی مجهز به این گیربکس هستید، فراموش نکنید هیچگاه اقدام به موتور شویی نکنید. زیرا این مساله سبب ایجاد خطای الکترونیکی در کارکرد گیربکس خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال خرید خودرو دنده اتوماتیک هستید، در انتخاب و نگهداری محصولات مجهز به گیربکس مذکور باید بیشترین دقت را داشته باشید.

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter the text from the image below